کد مطلب:316994 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:346

وفات حضرت زهرا و خواستگاری از فاطمه کلابیه (ام البنین)
قریب به سه ماه است كه از رحلت جانسوز پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و اله می گذرد. سكوتی معنی دار بر بلاد اسلامی به ویژه مدینه حكمفرماست. ابرهای غم و اندوه بر دلهای مؤمنین و مسلمین سایه افكنده است. سایه های غم پرده ای بر روی آفتاب خنده ها كشانده است. بار فراق و هجران نبی اكرم صلی الله علیه و اله بر دوش اهالی مدینه سنگینی می كند. دلها همه گرفته است. خنده ای بر لبی نمایان نمی شود. علی علیه السلام غمگین است. حسن و حسین علیهم السلام به دنبال گم گشته ای می گردند. و فاطمه علیهاالسلام این مظلومه ی دوران و این شهیده ی مطهره ی تاریخ بیشتر از هر كسی گریان و نالان است. او در غم فراق پدر می سوزد. نگرانی فاطمه علیهاالسلام در مورد آینده دین پدرش و شیطنت های منافقان، سست ایمانان و عهد شكنان غمی سنگین تر از غم فراق و هجران بر دوش او گذاشته است. ردپای هزاران غم در قلب صاف و با صفای فاطمه علیهاالسلام به جای مانده است؛ غم هجران، غم منافقان، غم شیعیان و.... این همه غم فاطمه علیهاالسلام را به بستر بیماری كشانده است. وی در بستر بیماری است و علی علیه السلام نیز با كوله باری از غم و اندوه بر بالین همسر باوفایش زانوی غم در بغل گرفته است.

فرزندان علی علیه السلام و فاطمه علیهاالسلام بسان فرشتگان آسمانی و پروانه های ملكوتی بر گرد شمع وجود این دو نازنین می چرخند. راستی در دل این فرزندان معصوم چه می گذرد؟



[ صفحه 16]



در دل پاك و بی آلایش و كوچك آنها غوغایی برپاست. چرا پدرمان ساكت است؟ چرا بر زمین نشسته است؟ چرا مادرمان چیزی نمی گوید؟ چرا نازمان را نمی كشد؟

در این میان بین علی علیه السلام و فاطمه علیهاالسلام نجوایی برپاست و صدها حرف و حكمت و درد دل رد و بدل می شود. یكی می گوید و دیگری می شنود. دیگری می گوید و هر دو می گریند. یكی درد دل می كند و دیگری از درد دل می گوید. در لابلای این همه حرف و حدیث، فاطمه علیهاالسلام به علی علیه السلام سفارش می كند كه بعد از من برای خودت همسری را برگزین تا هم مونس خودت باشد و هم جای خالی مرا تا حدودی برای بچه های مظلومم پركند. علی علیه السلام این بزرگ مرد تاریخ و این باوفاترین همسر تاریخ خلقت كه در زمان حیات فاطمه علیهاالسلام به احترام حضرتش همسر دیگری را اختیار نكرده بود، در نظر می گیرد كه به سفارش فاطمه علیهاالسلام عمل كند. حضرت علی علیه السلام برادرش عقیل را كه با اصل و نسب طوائف و اقوام عرب آن زمان آشنایی ویژه ای داشت، مأمور كرد تا به میان طوائف مختلف برود و از میان آنها شجاع ترین طائفه را انتخاب نموده و آنگاه از بین زنان آن طائفه، زنی را برای امیرالمؤمنین علیه السلام برگزیند و طبق آئین اسلامی الهی به منزل علی علیه السلام آورد.

و اینگونه بود كه زنی فاطمه نام از طائفه ی بنی كلاب نام پا به خانه ی علی گذاشت و بار دیگر طنین و آوای لفظ فاطمه در جای جای خانه ی علی علیه السلام به گوش می رسید. آیا این فاطمه شباهتی به آن فاطمه علیهاالسلام دارد؟ آیا این فاطمه جای خالی آن فاطمه علیهاالسلام را پر خواهد كرد؟



[ صفحه 17]